Historia PEB™ skills
Jesteśmy jak puzzle, które składają się na projekt PEB™ skills. Taki obrazek przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o nas przez metaforę. Uzupełniamy się, wspieramy swoje przyzwyczajenia, sprowadzamy siebie wzajemnie na ziemię, kiedy jest taka potrzeba
Kim jesteśmy
Obie z głównego wykształcenia jesteśmy psychoterapeutami poznawczo – behawioralnymi, psychologami, coachami grupowo – zespołowymi oraz trenerami.
Ania ponadto jest filozofem, a Aleksandra interwentem kryzysowym i seksuologiem. Praca w obszarze pomagania oraz zdobywanie wiedzy w tym zakresie, to wspólny proces, który nieustająco trwa od 14 lat…
Poznałyśmy się w trakcie 4-letniej szkoły psychoterapii i początkowo żadna z nas nie spodziewała się, że po 7 latach zaczniemy tworzyć wspólny projekt. Pomysł na model rozwijała najpierw Aleksandra, więc kilka słów w pierwszej osobie, nim przejdziemy dalej do pisania w formie “my”.
Zaczęło się od ciekawości…
W trakcie własnej praktyki psychoterapeutycznej uznałam, że brakuje mi metod do kończenia procesów psychoterapeutycznych. Miałam dużo wiedzy, jak uważnie obserwować co dzieje się z klientami i jak z nimi pracować, ale im bliżej końca procesów, tym większy był niedosyt i ciekawość, co można jeszcze.
Szukając dalej, sięgnęłam po coaching. Nastąpiło zderzenie dwóch światów i stereotypów o sobie nawzajem, zarówno ze strony psychoterapeutów jak i coachów. Oba światy mnie do siebie przyciągały. I tak jak sama stawiałam sobie pytanie o granice między tymi procesami, tak te same pytanie zaczęli zadawać mi inni specjaliści.
Przysłuchując się, co mówi się na ten temat na konferencjach i seminariach, przeważnie słyszałam, że psychoterapia to przeszłość i zaburzenia, a coaching to chęć rozwoju i zasoby. Jednak to wciąż było za mało. Pierwszą komplementarną odpowiedzią była wstępna wersja modelu ujmującego funkcjonowanie człowieka “Koło straty”, które miało 4 etapy.
Strata mi jednak nie pasowała, etapów wydawało się za mało… W krótkim czasie powstała druga, udoskonalona wersja modelu “Koło rozwoju”, który miał 6 etapów, a każdy z nich był już opisany na różnych poziomach… O modelu i pomyśle na jego rozwój powiedziałam Ani… i bardzo szybko zaczęłyśmy dalsze prace, powstała finalna wersja – 5-cio fazowy Model PEB™ (opisany na 3 poziomach funkcjonowania).
Model to za mało
Kiedy Aleksandra zaczęła pokazywać model, specjaliści – coachowie, psychologowie, zaczęli konsultować z nią, sytuację własnych klientów. Okazało się to bardzo cennym doświadczeniem, ponieważ każda z nas stosowała ostateczną wersję Modelu PEB™ w we własnej pracy.
Zaczęłyśmy tworzyć zestawiania technik i metod, z których korzystałyśmy w pracy z klientami psychoterapeutycznymi, czy coachingowymi, a także które pokazywałyśmy specjalistom, kiedy konsultowali z nami swoich klientów.
W ten sposób powstały zbiory wyselekcjonowanej wiedzy i technik, które miałyśmy wielokrotnie możliwość sprawdzenia w praktyce psychoterapeutycznej i coachingowej.
Praca nad Modelem PEB™ cały czas trwa
Dla obu z nas wartościami nadrzędnymi są JAKOŚĆ i RZETELNOŚĆ przekazywanej wiedzy,
która wynika z teorii stale weryfikowanej przez nas w doświadczeniach zawodowych
w gabinetach i na salach szkoleniowych.